Zelena Agenda

Pored velikog broja projekata koje implementiramo sa medjunarodnim i lokalnim partnerima pokrenuli smo i program povezivanja tehnologije i okoliša.

Pročitajte više

 

 

Vještine za 21. stoljeće

Potreba za poboljšanjem kvalitete vještina i kompetencija s kojima mladi ljudi ulaze na tržište rada i općenito u život je prepoznata od strane COR-a kao jedno od temeljnih zadaća na putu ka održivom razvoju Bosne i Hercegovine.

Pročitajte više

 

Održivi razvoj

Mi promovišemo partnerstvo između privatnog, javnog sektora i civilnog društva u cilju održivog razvoja zajednice, pri tome se zalažući za edukaciju i investiranje u oblasti ekonomije, zaštite životne sredine i unapređenja lokalnih zajednica.

Pročitajte više

Centar za održivi razvoj o zagadjenju zraka u BiH

(Foto: Svietlieisha Olena/shutterstock.com)

 

Najnovnije informacije koje je objavila Svjetska zdravstvena organizacija pokazuju da je BiH po svim parametrima najzagađenija zemlja u Evropi, a teritorija Balkana i Istočne Evrope prednjače u odnosu na ostale zemlje.

Izvršni direktor Centra za održivi razvoj Edin Mujačić kaže za eKapiju da se izvještaj Svjetske zdravstvene organizacije odnosio na zagađenje vazduha u urbanim područjima i to tzv. lebdećim česticama promjera manjim (PM) od 2,5 mikrona, kao i uticaju te vrste zagađenja na preranu smrtnost osoba u zemljama koje su analizirane. Po oba ova parametra, kako kaže, BiH je zauzela posljednje mjesto u Evropi.

- Lebdeće čestice su uzete kao parametar, jer se smatraju veoma opasnim po zdravlje ljudi. One su toliko sićušne da se mogu uvući duboko u pluća, ali i ući u krvotok. Izloženost tim česticama doprinosi razvoju astme, raka pluća, kardiovaskularnih bolesti, problema kod trudnoće, te drugih bolesti kod ljudi.

Procjena Svjetske zdravstvene organizacije je da u BiH svake godine umre oko 230 osoba na svakih 100.000 stanovnika od prekomjerne zagađenosti vazduha lebdećim česticama. Ako uzmemo u obzir da u BiH živi oko 3,5 miliona stanovnika, od posljedica pretjerane zagađenosti vazduha godišnje umre oko 8.000 ljudi. Sa takvom statistikom, BiH je nažalost druga u svijetu, iza Sjeverne Koreje.

- Prema navedenom Izvještaju prosječni godišnji nivo PM 2,5 u urbanim područjima BiH u 2014. je iznosio 55 mikrograma po metru kubnom. Dozvoljena granična vrijednost u EU više je nego duplo manja. Mi se trenutno ne možemo porediti sa evropskim zemljama, već smo po nivou zagađenosti zraka u urbanim sredinama, nažalost, bliži Kini koja ima godišnji prosjek od 59,5 mikrograma po metru kubnom - ističe Mujačić.

Iako u BIH ne postoje ozbiljna sveobuhvatna istraživanja o ovom problemu, po mišljenju stručnjaka, nema dvojbe da su najveći uzročnici zagađenja drumski saobraćaj, termoelektrane, te individualna ložišta.

 

 

- Mnogi naši gradovi, poput Sarajeva i Tuzle se još i nalaze u kotlinama, što dovodi do dužeg zadržavanja i veće koncentracije tih polutanata. Uništavanjem drveća u gradovima, te lošim urbanističkim rješenjima koja novom gradnjom onemogućavaju cirkulaciju zraka se još dodatno otežava ionako teška situacija - kaže naš sagovornik.

Vlast mora da uvede mjere

Mujačić smatra da bi najvažniji korak za smanjenje zagađenosti u BiH bio odlučnost vlasti da se ovaj problem riješi, te da se, u skladu s tim definišu kratkoročne i dugoročne mjere.

- Iskustva zemalja koje su uspješno riješile ovaj problem pokazuju da se mora ići paralelno sa mjerama stimulacije i destimulacije. To znači da treba stimulisati građane, lokalne vlasti i industriju za prelazak na čiste tehnologije, zatim da koriste energenate koji ne zagađuju, kao i da unaprijede energetsku efikasnost objekata. Takođe, neophodno je više koristiti javni saobraćaj, kao i vozila koja manje zagađuju. Paralelno sa tim moraju se uvesti mjere destimulacije i zabrane za zagađivače, i to prvenstveno u oblastima energetike i saobraćaja.

Da bi sprovođenje ovih mjera bilo moguće, potrebno je edukovati i podići svijest samih građana, kaže Mujačić.

Saobraćajna rješenja za manje zagađenje

Studenti master studija na Fakultetu za saobraćaj i komunikacije u Sarajevu, sa profesorom Osmanom Lindovom, još krajem 2015. godine predložili su konkretna i podobnija rješenja za smanjenje zagađenja Sarajeva.

Kako su naveli, prije bilo kojeg saobraćajnog rješenja u cilju smanjenje zagađenja vazduha, potrebno je donijeti osnovnu mjeru - zabraniti u cjelosti ložišta na ugalj i druge ekološki nečiste materije.

 

(Foto: Kichigin/shutterstock.com)
Sarajevo (Foto: Ajan Alen/shutterstock.com)

 

Nakon toga, u segmentu saobraćaja, uraditi dodatne sljedeće mjere:

  • uvesti eliminatoran eko test za motorna vozila, barem u zimskom periodu
  • podići "prag" za uvoz polovnih motornih vozila
  • postaviti limit uvoza Euro 4/5 normu
  • zabraniti ulazak teretnih vozila u gradsku zonu
  • osigurati da motorna vozila javnog gradskog prijevoza budu isključivo sa motorima progonjenih ekološki čistim gorivom (LPG, CNG)
  • povećati cijene registracije i osiguranja motornih vozila linearno prema starosti vozila, odnosno Euro normama
  • ubrzati realizaciju planiranih longitudinalnih cestovnih pravaca na području grada
  • izgradnja kružnih raskrsnica na svim područjima grada
  • uspostaviti adaptivni sistem regulacije saobraćaja na svim raskrsnicama u gradu
  • uspostaviti i promovisati alternativne vidove prevoza/kretanja (pješačke i biciklističke staze), i obezbijediti iste površine za njihova kretanja, na cijelom području grada.

 

Navedene pojedine osnovne i dodatne mjere, kako su istakli, ništa ne "koštaju" građane, a mogu doprinijeti znatno manjem broju oboljelih od karcinoma i drugih bolesti kojima doprinosi zagađenje vazduha.

A kada postaje alarmantno...

Sarajevski kanton već nekoliko godina unazad priča o uvođenju mjera u slučajevima prekomjerne zagađenosti vazduha, pa je s tim u vezi Vlada KS u decembru 2016. donijela novi plan ovih mjera.

Izvršni direktor centra za održivi razvoj Edin Mujačić ističe da moramo razlikovati dvije vrste mjera. Prve su mjere na sprečavanju zagađenja i po tom pitanju se skoro ništa ne radi.

- Druge mjere su vezane za situacije kada već dođe do visoke zagađenosti zraka, pa se onda sprovode interventne mjere. I tu su vlasti u KS odlučile da podignu ljestvicu za uzbunu i dozvole 3 do 4 puta višu koncentraciju nego što je to slučaj u normalnim evropskim gradovima prije nego što se proglase izvanredne mjere. A i same planirane mjere su nedovoljne i više služe da se pokaže kao da se nešto radi - dodaje Mujačić.

Zbog toga možemo, kaže naš sagovornik, već sada tvrditi da će i ove jeseni i zime biti visoke koncentracije lebdećih čestica u Sarajevu, a koliko će one iznositi i koliko dana će to trajati ne ovisi o mjerama Vlade KS, već od hidrometeoroloških uslova koji će vladati u tom periodu.

Slobodan Šubara
Preuzeto sa eKapija

NAŠI PARTNERI

 

USAID

 

Youth Build International

 

 

 

GG logo horizontal

GlobalGiving

 

The Balkan Trust for Democracy

 

U.S. Embassy Sarajevo

 

Svjetska Banka

 

logo stem1

STEM.BA 

 

Cooperazione Italiana allo Sviluppo

 

Evropska Komisija

 

Lokalne zajednice u BiH

 

Udruga poslodavaca Brčko distrikta BiH

 df tk

Društvo fizičara u Tuzlanskom kantonu